Przyczepność opon letnich

Od opony letniej wymaga się doskonałej przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, bo właśnie z takimi warunkami kierowcy spotykają się najczęściej na drodze podczas ciepłych miesięcy. Chociaż warunki atmosferyczne latem są znacznie łagodniejsze niż te, z którymi kierowcy muszą się borykać zimą, nie oznacza to wcale, że letnie opony mogą być gorszej jakości. Kiepskie ogumienie może znacznie pogorszyć jakość jazdy nawet przy idealnych warunkach panujących na drodze.

Przede wszystkim należy się liczyć z tym, że i latem pogoda bywa mało łaskawa i kierowca będzie musiał pokonywać średnio zadbane drogi pełne kałuż. W takich warunkach właściwości letnich opon są nie do przecenienia. Dodatkowo, dobre opony pozwolą zredukować koszty paliwa nawet o kilkanaście procent, a powierzchnia opon nie będzie się zużywać tak szybko, co z kolei oznacza, że jeden komplet ogumienia spokojnie wystarczy na kilka sezonów bezpiecznej jazdy.

W dobrej, letniej oponie powinno być jak najmniej rowków, wskazane jest jednak, aby były one maksymalnie największe. Dzięki dużym klockom zwiększa się przyczepność na suchej nawierzchni, a samochód staje się bardziej stabilny. Rowki nie mogą być zbyt głębokie, chociaż nie powinny być też zbyt płaskie, bo to obniża przyczepność na mokrej drodze, a także zwiększa podatność na aquaplaning. „Łyse” opony są także zwykle dużo głośniejsze w trakcie jazdy.

Do jazdy po mokrych drogach skonstruowano także specjalną odmianę letniej opony, tak zwaną oponę deszczową. Jest ona wykonana z trochę innej mieszanki, a rzeźba bieżnika przystosowana jest do sprawnego odprowadzania dużych ilości wody spod kół. W oponach deszczowych lamelki są gęsto rozmieszczone, a bieżnik jest trochę głębszy.

Letnie opony mogą mieć bieżnik kierunkowy, symetryczny i asymetryczny. Najlepsze osiągi zapewnia opona kierunkowa z rzeźbą bieżnika w kształcie litery „V”. Przy szerszych oponach dobrze sprawdza się też bieżnik asymetryczny.

Wiele opon letnich charakteryzuje się tym, że jeśli posiada doskonałe osiągi na suchych drogach, to dużo gorzej wygląda to na mokrych nawierzchniach i na odwrót. Dobrze więc wybierać opony o zrównoważonych osiągach, które sprawdzą się na każdym typie nawierzchni.